Zo'n 40 jaar geleden ging elke schoolklas regelmatig met de schoolmeester of -juffrouw het veld in. Elk kind stelde zelf een herbarium samen. Zo deed iedereen natuurervaringen op. Dat lijkt nu wat anders.
Goede natuurbeleving begint op school
Tegenwoordig kent de helft van leerlingen van de middelbare school het verschil niet tussen een madeliefje en paardebloem. Hier is onderzoek naar gedaan. Een zorgwekkende ontwikkeling. Graag stimuleren wij het hedendaagse onderwijs de jeugd een goede natuurbeleving mee te geven.
Hoe ziet het onderwijs op plantengebied er momenteel uit?
Herbarium Frisicum biedt in elke fase van de educatie een ondersteunende rol. Wij helpen onderwijsinstellingen om passie en kennis over te brengen op zowel docent als leerlingen.
Ook tijdens het winterseizoen worden door ons, voor studenten van het hoger voortgezet onderwijs, excursies gehouden. Hierbij wordt vooral gewezen op de herkenbaarheid van plantensoorten aan de hand van winterkenmerken.
Verder kan in het winterseizoen ook worden gewezen op de verschillende mossoorten die bijvoorbeeld op de onderstam van een wilg voor kunnen komen.
In het kale winterseizoen kan men soms in een wilgenboom of appelboom de maretak, Viscum album L. , aantreffen. Deze soort is alleen in de winter goed waar te nemen. Viscum album L. is een halfparasiet.
Tijdens de Biologie lessen kunnen wij de lerares begeleiden met het verzamelen en inleggen van plantmateriaal voor een schoolherbarium.
Conclusie: De schoolgaande jeugd van kleuter tot student krijgen met het aanleggen van een individueel, algemeen of schoolherbarium, een natuurbeleving mee voor de rest van hun leven.
Wij willen dit proces graag voor u begeleiden.
Neemt u vrijblijvend contact met ons op?